Ara fa vuitanta anys, el polític i intel·lectual català Lluís Nicolau d’Olwer publicava un llibre amb el títol “Un pont de mar blava”, per explicar la petjada catalana a la Mediterrània. Ara, des de Tarragona, hem posat una peça més en aquest pont, amb la nova terminal de contenidors de DP World al Port de Tarragona que generarà en els propers anys fins a 2.000 nous llocs de treball. Entrem a la primera divisió pel que fa al trànsit de contenidors, 500.000 se n’arribaran a moure l’any 2015, la qual cosa suposa una revolució econòmica de primer odre.
El cas és que el negoci no surt del no-res. Ja fa temps que el Port de Tarragona va apostar pel trànsit de contenidors, per a diversificar un moviment fins aleshores massa centrat en els productes petroleoquímics, i per ajudar al creixement i a la creació de noves empreses al Camp de Tarragona. Una passa més per a situar el Port de Tarragona com a referent a la Mediterrània, porta d’entrada i de sortida del comerç internacional. Catalunya està resistint la crisi –i, de fet, comença a créixer- sobretot gràcies a les exportacions, a tenir empreses obertes al món i que no s’han resignat, que s’han modernitzat i han obert mercats arreu. També les nostres infraestructures tenen aquesta vocació internacional i acords com el de DP World ho posen de manifest. Des del Govern, mentrestant, hem creat les condicions per fer atractiva la implantació en un territori que es prepara per sortir enfortit de la crisi, amb la modernització d’indústria i turisme, els dos motors i sectors tradicionals, però també amb el desenvolupament d’ activitats logístiques i vinculades a l’anomenada economia verda que generen ocupació.
DP World és una passa més, que en necessita d’altres, d’imprescindibles m’atreviria a dir, per funcionar amb èxit. El creixement econòmic del Camp de Tarragona passa pel Port, però també per accions i infraestructures complementàries que assegurin la competitivitat i garanteixin la seva sostenibilitat. La propera ha de ser una connexió ferroviària amb ample de via europeu, i un punt de càrrega i descàrrega de contenidors en aquest nou moll. I una bona connexió amb les diverses plataformes logístiques del Camp de Tarragona, que així tenen tot el seu sentit, des de la mateixa ZAP portuària, a Vila-rodona, l’eix Montblanc- l’Espluga, la CIM EL Camp i l’ única que serà intermodal, la del Penedès.
Posar les bases per al creixement, si volem que siguin unes bases sòlides, no és poca cosa. És una feina de llarg recorregut, que necessita complicitats, confiança i constància, i una bona matèria primera: el Camp de Tarragona, un territori preparat per jugar a la primera divisió econòmica, amb un port de primera com demostra l’estadística de l’any passat que es va situar quart a tot l’Estat. Ara amb DP World encara tindrà més potència, i en un futur més encara. No en va s’inicien les obres del nou moll de la química, la inversió més potent adjudicada aquest any, que ens ha de fer més competitius i més internacionals encara, i que ha de contribuir a reduir l’atur, la nostra primera preocupació.
Xavier Sabaté i Ibarz
Article publicat al diari Crònica
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada